Senuto - nástroj pro SEO experty

Senuto – šikovný nástroj pro SEO projekty

V oblasti SEO neboli „optimalizace pro vyhledávače“ se používají různé nástroje, jako jsou například Collabim, Marketing Miner, Screaming Frog a další, které jsou zdrojem údajů a poznatků, které je však třeba zpracovat a dát do správných souvislostí. Tyto nástroje nám poskytují informace o chybách na webu, sledují pozice vybraných klíčových slov (vyhledávacích dotazů) ve výsledcích vyhledávání, analyzují konkurenční weby a dokáží i navrhnout doporučení, jak určitý problém vyřešit. A pak jsou tu nástroje přímo od vyhledávačů, jako je např. Google Search Console nebo Bing Webmaster Tools.

Před několika lety se v této oblasti online marketingu objevil polský nástroj Senuto, který je určen pro SEO specialisty i SEO agentury, obsahové marketéry, copywritery, specialisty na e-commerce nebo majitele webů. Firma Senuto vznikla v roce 2014 jako projekt pro několik SEO nadšenců. V současnosti pracuje pro Senuto více než 30 lidí, včetně specialistů na SEO, programátorů, analytiků a marketingových specialistů.

Hlavní moduly nástroje Senuto

1. Analýza viditelnosti

Tento modul slouží k prozkoumání viditelnosti libovolné domény ve vyhledávání na Googlu. Analyzuje doménu spolu se všemi jejími adresami URL.

Zjistíte, jaká je viditelnost v TOP3/10/50 a návštěvnost z organických výsledků vašeho webu i konkurenčních webů.

Součástí dashboardu je zajímavý údaj o „odhadované částce, kterou byste museli měsíčně vynaložit v systému Google Ads, abyste získali stejnou návštěvnost, jakou získáváte z organického vyhledávání“.

Vývoj viditelnosti vybrané domény ve vyhledávání na Googlu.
Obrázek č. 1: Vývoj viditelnosti vybrané domény ve vyhledávání na Googlu.

Velmi užitečnou funkcí je možnost okamžitého přehledného porovnání viditelnosti s vybranými doménami.

Porovnání viditelnosti ve Vyhledávání Googlu s tematicky příbuznými weby.
Obrázek č. 2: Porovnání viditelnosti ve Vyhledávání Googlu s tematicky příbuznými weby.

V modulu Analýza viditelnosti dále uvidíte:

  • tabulku se změnami pozic vyhledávacích dotazů, na které se web na Googlu umísťuje;
  • klíčová slova, která jsou zdrojem největší organické návštěvnosti zkoumaného webu;
  • „kanibalizaci“ vstupních stránek (několik adres URL webu se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání na stejné klíčové slovo);
  • sezonní hledanost;
  • graf konkurence, který porovnává soubory frází analyzované domény a domén s podobným profilem klíčových frází.

2. Databáze klíčových slov

Databáze klíčových slov vám pomůže rychle získat soubor frází na konkrétní téma. Pomocí ní můžete vytvářet vlastní seznamy klíčových slov. Vyhledané fráze můžete přidat do svého projektu v modulu Rank Tracker, použít je při plánování obsahu svého webu nebo při vytváření reklamních kampaní Google Ads.

Vyhledané výsledky se zobrazí ve formě tabulky, která obsahuje všechna klíčová slova související s analyzovanou frází. Ve výchozím nastavení se vám zobrazí následující sloupce:

  • Klíčové slovo
  • Měsíční hledanost
  • Trendy
  • Počet slov
Ukázka výstupu na klíčové slovo „optimalizace webu“.
Obrázek č. 3: Ukázka výstupu na klíčové slovo „optimalizace webu“.

 Relevanci frází ve výsledcích můžete odstupňovat změnou na stupnici Stupeň souvislosti slov.

Ukázka souboru dotazů na hlavní klíčové slovo „optimalizace webu“, když změníme rozsah v Stupni souvislosti slov.
Obrázek č. 4: Ukázka souboru dotazů na hlavní klíčové slovo „optimalizace webu“, když změníme rozsah v Stupni souvislosti slov.

 Nástroj umožňuje najít související slova a seskupit podle specifických znaků. 

Ukázka skupiny frází, které obsahují slova „optimalizace webu“.
Obrázek č. 5: Ukázka skupiny frází, které obsahují slova „optimalizace webu“.

 

Pokud chcete nějaké klíčové slovo prozkoumat detailněji, rozkliknete ho a dostanete např. objemy vyhledávání pro jednotlivé měsíce a seznam stránek, které jsou v Googlu nejviditelnější na klíčová slova obsahující analyzovanou frázi.

Při tvorbě a optimalizaci obsahu nestačí vědět, jaká slova uživatelé používají, ale také pochopit, s jakým záměrem je zadávají do vyhledávání. Váš obsah má větší šanci na umístění, pokud se dobře shoduje se záměrem, o němž si vyhledávač myslí, že ho má většina lidí, když používá vaše klíčová slova. I když v tomto případě nemusí být nástroje, které vyznačují vyhledávací záměr u klíčového slova, vždy přesné, bylo by užitečné tuto informaci zde mít.

 

Ukázka detailu vybraného klíčového slova.
Obrázek č. 6: Ukázka detailu vybraného klíčového slova.

 

3. Rank Tracker

Modul Rank Tracker měří pozice vybraných klíčových slov ve vybrané zemi, regionu nebo městě.

  • Nárůsty a poklesy pozic u sledovaných klíčových slov.
  • Stránky s nejvyšší viditelností.
  • Historie pozice webu od momentu přidání projektu.
  • Informace o snippetech, na které se webová stránka zobrazuje ve výsledcích vyhledávání. (Zde by bylo však přesnější mluvit o funkcích SERPu).
  • Pozice konkurenčních webů na vámi vybrané fráze.

Při zakládání nového projektu nemusíte klíčová slova vypisovat ručně, ale nástroj vám navrhne vhodná slova nebo můžete využit dotazy z Google Search Console.

Viditelnost webu na sledovaná klíčová slova
Obrázek č. 7: Viditelnost webu na sledovaná klíčová slova

 

Tabulka  s vývojem pozic webu na klíčová slova v určeném časovém období.
Obrázek č. 8: Tabulka s vývojem pozic webu na klíčová slova v určeném časovém období.

 4. Analýza SERPu

Tato analýza vám poskytne informace o základních algoritmických faktorech, které Google zohledňuje při vyhodnocování výsledků vyhledávání. Obvykle se tyto faktory rozdělují mezi on-page fakroty a off-page faktory.

Z pohledu současného vývoje vyhledávání by bylo potřeba vybrané faktory upravit, protože například počet nadpisů H1 nebo H3 na stránce není tím nejzávažnějším faktorem. Kromě titulku by bylo dobré uvádět i meta description a počet odkazujících domén na konkrétní stránku ve vyhledávání.

Počet slov na stránce není sám o sobě relevantní informací. Zajímavou informací by mohl být počet slov v hlavním obsahu stránky. V Pokynech pro hodnotitele kvality Vyhledávání se doporučuje rozlišovat hlavní obsah (Main Content), doplňkový obsah (Supplementary Content) a reklamní/monetizační obsah (Ads): „Abyste pochopili účel nějaké webové stránky a zhodnotili její kvalitu (Page Quality), musíte být schopni tyto její rozdílné části od sebe rozlišit.“ (2.4 Understanding Webpage Content, s. 13.)

Výstup z nástroje Analýza SERPu na klíčové slovo „umělé vánoční stromky“
Obrázek č. 9: Výstup z nástroje Analýza SERPu na klíčové slovo „umělé vánoční stromky“

 

Tabulka zobrazuje údaje o stránkách, které se na zkoumaný vyhledávací dotaz zobrazují  na 1. stránce na Googlu.
Obrázek č. 10: Tabulka zobrazuje údaje o stránkách, které se na zkoumaný vyhledávací dotaz zobrazují na 1. stránce na Googlu.

 

5. Content Suite

Pro SEO specialisty i tvůrce obsahu bude velmi užitečný modul Content Suite, který v sobě spojuje tři funkce:

  • Content Planner je nástroj, který na základě pokročilých algoritmů vybere nejlepší řešení obsahu pro váš web. Získáte připravený seznam témat spolu s daty a návrhy.
  • Content Writer vám poskytne přesné pokyny, co a v jakém množství by měl váš text obsahovat, aby splňoval požadavky Google. Svůj text můžete napsat v editoru Content Writer. Fráze, kterých máte příliš mnoho nebo málo, editor označí červeně. 
Ukázka textu vytvořeného v Content Writer.
Obrázek č. 11: Ukázka textu vytvořeného v Content Writer.
  •  Rank Tracker – Klíčová slova z vytvořeného obsahu můžete sledovat, abyste zjistili, jak se na ně obsah umísťuje. Monitorovat můžete klíčová slova, která si u vašeho projektu zvolíte, nemusíte se omezovat jen na navržená klíčová slova v Content Planner.

6. Soubor SEO nástrojů

Tím však možnosti využití Senuto nekončí. Jsou tu k dispozici další SEO nástroje:

  • Analýza konkurence (Porovnání, na jaká klíčová slova se zobrazuje konkurenční web, ale váš web nikoli. Tuto funkci znáte spíše pod názvem content gap analýza.)
  • SERP HTML výpisy
  • Historie SERP
  • Direct Answer
  • Analýza domén nebo adres URL
  • URL crawler
  • TOP 100 crawler
  • Skupiny slov
  • Statistika slov
  • Srovnání s konkurencí
  • Kanibalizace klíčových slov
  • Porovnání dní (porovnání pozic webu na sledovaná klíčová slova ve vámi vybraných dnech)
  • Porovnání SERP (změny, které nastaly v TOP 10/20/50 na klíčová slova, která vás zajímají.)

Nástroje pro SEO jsou našimi užitečnými pomocníky, ale tu nejdůležitější práci – interpretaci získaných dat a stanovení vhodné strategie - za nás neudělají. Nesmíme zapomínat, že také ony mají své´limity. Nástroje třetích stran jsou založeny na současných vyhledávacích algoritmech. Údaje obvykle zahrnují posledních 90 dnů nebo 12 měsíců a z nich pak odhadujeme další vývoj a vyvozujeme závěry. Jenže faktory pro řazení ve výsledcích vyhledávání (ranking factors) se neustále mění.

Pokud hledáte cenově dostupný nástroj na analýzu viditelnosti svého webu nebo konkurenčních webů, na analýzu klíčových slov, tvorbu textového obsahu a sledování pozic relevantních vyhledávacích dotazů ve vyhledávání na Googlu, vyzkoušejte nástroj Senuto.