Fragmenty SEO 2024 - 2. díl

První čtvrtletí roku 2024 přineslo zásadní aktualizace v SEO, včetně březnové core update, která výrazně ovlivnila viditelnost mnoha webů. Jaké trendy a změny ale následovaly v dalších měsících? Google dál upřesňoval svůj přístup k odkazům, rozšiřoval dokumentaci k poklesům organické návštěvnosti a přicházel s dalšími novinkami, které mají dopad na vyhledávání.

V tomto článku se podíváme na nejdůležitější události v SEO od dubna do června 2024 a na to, co znamenají pro tvůrce obsahu a webové specialisty.

Duben 2024

John Mueller z Googlu na síti Reddit řekl, abychom se nesoustředili tolik na odkazy, ale zaměřili se i na další věci, které mohou vylepšit náš web.

„Doporučuji vám, abyste neusilovali o co největší počet odkazů. Existuje mnoho způsobů, jak mohou vyhledávače objevit weby, například pomocí souborů Sitemap. V dnešní době jsou pro weby důležitější věci a přílišné soustředění na odkazy často vede k tomu, že budete marnit čas něčím, co váš web celkově nevylepší."

Barry Schwartz k tomu dodává: „Vím, že mnozí z vás nebudou s Johnem v této věci souhlasit, ale co když má přece jen pravdu?" Zdroj: Barry Schwartz „Google: Over-Focusing On Links Is Likely A Waste Of Time".

Google se nepřestává vyvíjet

Šéf Googlu Sundar Pichai byl jedním z řečníků akce nazvané Fórum 2024 Business, Government & Society, která se konala 3. dubna 2024 na Stanfordově univerzitě.

Vyhledávání Google se neustále vyvíjí a už dlouho to není „10 modrých odkazů". Před téměř deseti lety začal Google na spoustu otázek odpovídat pomocí umělé inteligence. Lidé v určitých případech chtějí nejen odpovědi, ale také poznat bohatství a rozmanitost toho, co se děje ve světě, a nacházet mezi tím určitou rovnováhu se podle slov Sundara Pichaie vždycky Googlu dařilo. Tady si však nejsem jist, zda by ti, kdo z různých důvodů používají Google, s tímto jeho názorem souhlasili.

„Nyní se mění pouze technologie, pomocí které dostáváte odpovědi na své otázky, a ta se vyvíjí. Budeme v tom pokračovat. Ale tento vývoj probíhá v oblasti vyhledávání už hodně dlouho," řekl šéf Googlu. Zdroj: Danny Goodwin, „Google CEO on the evolution of Search and SGE".

Jak zjistit příčiny poklesu organické návštěvnosti?

Koncem dubna 2024 Google zveřejnil nový dokument „Debugging drops in Google Search traffic", který je aktualizovanou a rozšířenou verzí staršího dokumentu z července 2021. Dokument ukazuje, jak rozpoznat příčinu poklesu neplacené návštěvnosti podle vzhledu křivky, kterou vidíme v přehledu výkonu v Google Search Console.

Byla rozšířena pasáž nazvaná Aktualizace algoritmů. Její součástí je toto upozornění:„Nezapomínejte, že pozice nejsou statické ani pevně dané. Výsledky vyhledávání Google mají dynamickou povahu, protože samotný otevřený web se neustále mění a přináší nový a aktualizovaný obsah. Tyto neustálé změny mohou způsobovat jak nárůst, tak i pokles návštěvnosti v organickém vyhledávání."

Dne 19. dubna 2024 byla ukončena první velká aktualizace na Googlu: Mach 2024 Core Update. Trvala 45 dní. Tato aktualizace snížila množství nekvalitního a nepůvodního obsahu o 45 % a také přinesla jednu významnou změnu: Google už nebude oznamovat nové aktualizace helpful content, protože tento systém byl začleněn do systému základních aktualizací vyhledávacích algoritmů (core update).

Fragmenty SEO pro rok 2024 - 2. díl

Květen 2024

SEO kupodivu stále žije

„Když lidé říkají, že SEO je mrtvé, zanikne nebo zmizí, pomohlo by nám, kdybychom porozuměli tomu, co si pod SEO představují. Ve jménu SEO se dělá tolik různých věcí - u kterých z nich očekávají změnu? (Neustále se něco mění :-))." John Mueller, síť X, 16. 5. 2024.

Od 5. května 2024 začal Google uplatňovat nové zásady, které se týkají zneužívání „dobrého jména" webu [site reputation abuse]. V této souvislosti se také mluví o „parazitním SEO"..

Dne 14. května spustil Google oficiálně službu AI Overviews v USA.

Rand Fishkin oznámil, že získal interní dokumenty Google Search API. Dne 27. května 2024 zveřejnil článek s analýzou jejich údajů. Pavel Ungr ve svém blogovém článku informuje: „Unikla dokumentace o rozsahu více než 2 500 stran, která poskytuje vhled do faktorů, které Google pravděpodobně používá při hodnocení webových stránek. V dokumentaci API je zastoupeno 2 596 modulů s 14 014 atributy (funkcemi). Ačkoli nelze určit váhu jednotlivých faktorů, dokumenty popisují různé hodnotící systémy a funkce.“

Robert Rose v červenci 2024 k tomu poznamenal: (...) Přesto se držím svého dřívějšího vyjádření, že SEO a marketéři se sice dozvěděli tajný recept na Colu, ale neznají množství jednotlivých ingrediencí. (...) Vyhledávací algoritmy se budou i nadále měnit a recept může být zastaralý ve chvíli, kdy na základě těchto ‚tajemství‘ budete optimalizovat svůj obsah." Zdroj: Robert Rose, „You Can Build a Better Racetrack Without Chasing SEO".

Červen 2024

Nebuďte závislí na Googlu a na SEO

Pokud vaše webové stránky mají problémy s organickou návštěvností z Vyhledávání Google, měli byste se podle Dannyho Sullivana zaměřit na tři základní oblasti:

1. Vytvářejte vysoce kvalitní obsah - dělejte to, co si myslíte, že je pro vaše čtenáře nejlepší.

2. Diverzifikujte zdroje návštěvnosti a podpořte svůj obsah prostřednictvím více kanálů.

3. Vybudujte si aktivní publikum, které k vám bude přicházet přímo nebo prostřednictvím e-mailingu a sociálních médií.

Dvojí úloha SEO specialistů

Produktová manažerka Googlu Elizabeth Tuckerová v rozhovoru s Barrym Schwartzem zmínila dvojí úlohu SEO specialistů:

„Zaprvé, pomáhají tvůrcům obsahu vytvářet webové stránky, které jsou nejen skvělé pro uživatele, ale kterým i vyhledávač Google rozumí, takže můžeme zobrazovat z internetu to nejlepší.

Zadruhé, SEO specialisté jsou podle mého názoru kritickou a skvělou skupinou, která nám poskytuje zpětnou vazbu a dohlíží na dodržování našich vlastních vysokých standardů."

První polovina roku 2024 přinesla řadu změn v SEO – od nových pravidel hodnocení obsahu až po výzvy spojené s klesající organickou návštěvností. Jak se tato dynamika projevila v letních měsících? Co znamená nárůst zero-click vyhledávání, srpnový core update a přísnější pravidla pro boj se spamem? Příště se podíváme na to, jak Google formoval vyhledávání v červenci, srpnu a září 2024.