Užitečné návody, tipy a doporučení jsou bezpochyby dobrá věc, jen se jimi nesmíme řídit mechanicky. Na internetu je spousta návodů, jak psát texty na web, jak takové texty optimalizovat atd., ale stále to nemusí být záruka toho, že vaše myšlenky budou ve vyhledávání dostatečně viditelné. Do této hry vstupuje příliš mnoho proměnných.
Vyhledávač Google používá spoustu signálů pro hodnocení a řazení webových stránek. Nezachytíte je, proměňují se v čase, jen ty směrovky zůstávají, ale ty možná nejsou tak zajímavé, protože nejsou příslibem úspěchu, který na nás čeká hned „za rohem".
Inspirace z Pokynů pro hodnotitele kvality Vyhledávání
Velkým zdrojem poučení v tomto roce byly pro mě Pokyny pro hodnotitele kvality Vyhledávání [Search Quality Rater Guidelines]. Tento dokument je určen pro externí lidské hodnotitele, kteří vyhodnocují kvalitu výsledků vyhledávání na základě odbornosti, autority a důvěryhodnosti obsahu.
Dozvěděl jsem se, že „prvním krokem k pochopení nějaké stránky je zjištění jejího skutečného účelu". A také jsem se začal učit rozlišovat tři druhy obsahu na stránce:
„Veškerý obsah na webové stránce lze rozčlenit na hlavní obsah (Main Content), doplňkový obsah (Supplementary Content) nebo reklamní/monetizační obsah (Ads). Abyste pochopili účel nějaké webové stránky a zhodnotili její kvalitu (Page Quality), musíte být schopni tyto její rozdílné části od sebe rozlišit.“ (2.4 Understanding Webpage Content, s. 13.)
Leden 2024
Marketingový nástroj Semrush zveřejnil studii 2024 Google Ranking Factors, která vychází ze vzorku 16 298 anglických klíčových slov, z nichž všechna mají více než 100 vyhledávání měsíčně. Nejvýznamnějším hodnoticím faktorem podle této studie je relevance textu.
Google aktualizoval dokumentaci k „úryvkům“ (snippets) ve výsledcích vyhledávání. Snippet neboli „úryvek" ve své základní podobě obsahuje titulek (tag title), meta description a adresu URL konkrétní stránky. „‚Úryvky‘ se primárně tvoří z obsahu stránky. Google však někdy použije HTML tag meta description, pokud tento popis uživatelům poskytne přesnější popis stránky než ten, který je vzat přímo z obsahu stránky.“
Únor 2024
Nový Průvodce SEO pro začátečníky
Google vydal 2. 2. 2024 přepracovaného Průvodce SEO pro začátečníky [SEO Starter Guide], který je oproti původnímu znění o 53 % kratší. V nové verzi byl odstraněn slovníček pojmů, sekce o strukturovaných datech, mobilní přístupnosti a analýze výkonu webu. Rozšířen byl text o duplicitním obsahu na webu a přidán krátký text o optimalizaci videí.
SEO je „dobrodružství"
Ethan Lazuk si povšiml, že v anglickém textu zmíněného Průvodce je dvakrát použito přídavné jméno „adventurous“ („dobrodružný, odvážný,“). V původní verzi se nevyskytovalo. První výskyt slova „adventurous“ v aktualizované verzi se týká toho, zda budete „mít odvahu" dělat si SEO sami, nebo zda si na to najmete odborníka. Podruhé je slovo „adventurous“ uvedeno v souvislosti s nastavením kanonického tagu pro duplicitní obsah na webu. Odvážíte se to udělat vy sami, nebo to necháte na Googlu?
Je E-E-A-T hodnoticí faktor?
Danny Sullivan oznámil 7. 2. 2024 na síti X: „Není to hodnoticí faktor. Není to něco, co by se zohledňovalo v ostatních faktorech. To, že něco napíše odborník, vám zázračně nezlepší umístění, protože 1) kdokoli může sám sebe prohlásit za odborníka (...) a 2) my se to nějak nesnažíme kontrolovat a říkat ‚ano, je to odborník‘."
Danny Goodwin upozorňuje na to, že hodně lidí má velmi nízko nastavenou laťku pro to, co považují za „skvělý" obsah: „Nechápou, proč se neumisťují na předních pozicích. Když se však na jejich skvělý obsah podívám, zjistím, že je v nejlepším případě podprůměrný. Problém je, že všichni ti, kdo vytvářejí podprůměrný obsah (...), to nevidí."
Březen 2024
Google spustil 5. března 2024 March 2024 core update – aktualizaci vyhledávacích algoritmů a hodnoticích systémů.
„Cílem této aktualizace je zlepšit kvalitu Vyhledávání tím, že se bude zobrazovat méně obsahu, který byl vytvořen kvůli kliknutí, a místo něho se bude zobrazovat více obsahu, který lidé považují za užitečný." Zdroj: Google Search Central Blog, „What web creators should know about our March 2024 core update and new spam policies".
Google lze za spoustu věcí kritizovat, ale v některých věcech je podivuhodně konzistentní.
„V roce 2022 jsme začali vylepšovat své hodnoticí systémy, abychom ve Vyhledávání co nejvíce potlačili neužitečný a neoriginální obsah. To, co jsme se při tom naučili, jsme využili v březnové aktualizaci základního algoritmu [March 2024 core update].“
„Tato aktualizace zpřesňuje některé naše základní hodnoticí systémy, abychom lépe poznali, které webové stránky jsou neužitečné, jejich uživatelský dojem je špatný nebo které působí, jako by byly vytvořeny spíše pro vyhledávače než pro lidi.“ Zdroj: Elizabeth Tucker, „New ways we’re tackling spammy, low-quality content on Search“.
Shrnutí
První měsíce roku 2024 přinesly několik klíčových změn ve světě SEO. Google aktualizoval své pokyny pro úryvky ve výsledcích vyhledávání, přepracoval Průvodce SEO pro začátečníky a jasněji se vyjádřil k roli E-E-A-T při hodnocení obsahu. Největší změnou však byla březnová aktualizace algoritmů (March 2024 Core Update), která ještě více potlačila obsah vytvořený primárně pro vyhledávače.
A co bude dál? Ve druhém čtvrtletí se zaměříme na měnící se přístup k zpětným odkazům, nové strategie pro udržení návštěvnosti i uniklé dokumenty, které odhalují zajímavé informace o hodnocení webů. Červen pak přinesl důležité téma diverzifikace návštěvnosti – proč bychom neměli být závislí jen na Googlu a jak si vybudovat vlastní publikum?
Podrobnosti a další důležité novinky najdete v pokračování článku.