AI přehled ve vyhledávání

Funkce AI Overview (Přehled od AI) byla poprvé představena na konferenci Google I/O v květnu 2023 jako součást experimentu Search Generative Experience (SGE). V květnu 2024 byla přejmenována na AI Overview a 14. 5. 2024 oficiálně spuštěna ve Spojených státech.

V srpnu 2024 Google rozšířil dostupnost AI Overview do dalších zemí, včetně Spojeného království, Indie, Japonska, Brazílie, Mexika a Indonésie. Dne 28. října 2024 byla tato funkce aktivní ve více než 100 zemích po celém světě. V květnu 2025 začalo její testování v českém a slovenském vyhledávání na Googlu.

„Přehledy od AI se ve výsledcích Vyhledávání Google zobrazí, když naše systémy zjistí, že by pro vás mohla být generativní umělá inteligence užitečná – například když chcete rychle porozumět informacím z různých zdrojů.“

Zdroj: Google

Jak ve Vyhledávání Google zobrazit jen webové odkazy

„Přehledy od AI jsou základní funkcí Vyhledávání Google, stejně jako informační panely. Funkce nelze vypnout. Po provedení vyhledávání ale můžete vybrat Webový filtr. Tento filtr zobrazuje pouze textové odkazy bez funkcí, jako jsou přehledy od AI.“

Jak přehledy od AI fungují

Přehledy od AI využívají generativní umělou inteligenci, což je typ umělé inteligence, která se učí vzorce a struktury z dat, na kterých je trénována, a využívá je k vytváření něčeho nového. Jedná se o zajímavou technologii, která se rychle vyvíjí a zdokonaluje, ale může poskytovat nepřesné nebo nevhodné informace. Přehledy od AI můžou a budou obsahovat chyby.

Ukázka zobrazení funkce AI Overview na dotaz „proč jíst brambory:

 

Základní principy stále platí...

  • Ať vaše webové stránky umožňují procházení a indexaci.
  • Používejte strukturovaná data, která odpovídají viditelnému obsahu.
  • Vytvářejte pro své publikum užitečný a důvěryhodný obsah.
  • Sledujte, jak uživatelé interagují s vaším obsahem poté, co na něj přijdou z vyhledávání.

Google zveřejnil dokument o tom, co je třeba dělat, abyste uspěli ve vyhledávání využívající umělou inteligenci.

„Jako vlastník webu, vydavatel nebo tvůrce obsahu si možná kladete otázku, jak nejlépe uspět v našich vyhledávacích funkcích využívajících umělou inteligenci, jako jsou AI Overviews a nově AI Mode. Základní principy, které Google dlouhodobě doporučuje, platí i pro tyto nové formy vyhledávání. Zaměřte se na své návštěvníky a nabídněte jim jedinečný a uspokojivý obsah. Tím se dobře připravíte na další vývoj Vyhledávání Google, protože náš hlavní cíl zůstává stejný: pomáhat lidem najít unikátní a původní obsah, který přináší jedinečnou hodnotu.“

Pochopte pravou hodnotu návštěvnosti svého webu

Nezaměřujte se pouze na počet kliknutí, ale také na kvalitu návštěvnosti, například na míru zapojení uživatelů a konverze.

„Zjistili jsme, že když uživatelé kliknou na web ze stránky s výsledky vyhledávání, která obsahuje AI Overviews, jsou tyto prokliky kvalitnější – uživatelé stráví na webu pravděpodobně více času. Čím to je? Naše výsledky vygenerované pomocí AI mohou lidem poskytnout širší kontext k danému tématu a zároveň zobrazit relevantnější doplňující odkazy než klasické Vyhledávání."

„Jediné, co je ve Vyhledávání předvídatelné, je to, že se neustále vyvíjí – protože i potřeby lidí se neustále mění. Klasický formát „deseti modrých odkazů“ se změnil, aby vyhověl těm, kdo hledají vizuální, video, zpravodajský či jiný typ obsahu. Zobrazení pro počítače se přizpůsobilo mobilním zařízením. Vyhledávání se naučilo reagovat na hlasové dotazy nebo ‚multimodální‘ dotazy, například když někdo vyfotí květinu a chce, aby ji Vyhledávání rozpoznalo na základě snímku.

Naše funkce AI představují další vývojovou etapu Vyhledávání, abychom mohli i nadále co nejlépe reagovat na proměňující se potřeby uživatelů.“

Zdroj: Google Search Central: „Top ways to ensure your content performs well in Google's AI experiences on Search". Publikováno: 21. 5. 2025.